W styczniu 1998 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym l. W szerszym zakresie ustala zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, zasady poruszania się po drogach pieszych, rowerzystów, motorowerzystów, pasażerów, a także przygotowanie uczniów do zdobywania w szkole kart rowerowych i motorowerowych. Po raz pierwszy formułuje się zadania nauczyciela wychowania komunikacyjnego oraz dyrektora szkoły i ustala, co musi zrobić szkoła podstawowa, aby jak najszybciej przekazywać niezbędną wiedzę, kształtować umiejętności i dyscyplinować młodych obywateli w ruchu drogowym - powinno to spowodować zmniejszenie ich udziału w wypadkach. W ustawie położono akcent na wyrabianie świadomości uczestników ruchu i nawyków kulturalnego zachowania się na drogach.

Znajomość niektórych artykułów ww. ustawy wydaje się nieodzowna dla nauczycieli wychowania komunikacy,jnego. Treści wielu artykułów są wystarczająco czytelne i zrozumiałe, nie wymagają więc komentarzy. Uzasadnień należy oczekiwać do tych artykułów, które tego wymagają, lub ich treści szczegółowe zostały przyjęte do realizacji przez zainteresowane instytucje, przede wszystkim przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej, Komendę Główną Policji i przez Polski Związek Motorowy, a mianowicie:

• Art. 97 ust. 2 mówi że: Kartę rowerową wydaje nie odpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej.
• Art. 109 ust. 4 mówi że: Sprawdzenia kwalifikacji osoby ubiegającej się o kartę rowerową lub motorowerową dokonują:
- nauczyciel wychowania komunikacyjnego uprawniony przez dyrektora szkoły
- policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego.

Podstawowym celem jest podniesienie na wyższy poziom wiedzy uczniów na temat zasad oraz umiejętności w poruszaniu się w coraz większym ruchu drogowym, rozpowszechnienie kart rowerowych oraz ułatwienie ich uzyskania, co powinno wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków drogowych z udziałem uczniów. Usuwa się związane z tym dotychczasowe utrudnienia, jak: egzaminy dla uczniów, wyznaczanie punktów egzaminowania, odpłatność.

1 Dziennik Ustaw Nr 98 z 1997 r. poz. 602. W Dzienniku Ustaw Nr 160 z 1997 r. opublikowano poprawki: ustawa z dnia 18 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Nauczyciele wychowania komunikacyjnego nie będą zobowiązani do zdawania egzaminów w celu uzyskania uprawnień do wydawania powyższych kart. Powinni natomiast sami się doskonalić lub też uczestniczyć w różnego rodzaju formach szkolenia na ten temat. Wojewódzkie ośrodki metodyczne i ośrodki politechniczne zobowiązane są do organizowania konsultacji, kursów bądź warsztatów, we współpracy z Komendami Wojewódzkimi Policji oraz Zarządami Okręgów Polskiego Związku Motorowego.

Proponowane "arkusze zaliczeń" ułatwiają prowadzenie spraw organizacyjnych, wpływają na zwiększenie aktywności uczniów, a także nauczycieli, w wykazaniu się opanowaniem poszczególnych etapów uczenia, a także rozkładają odpowiedzialność za wydanie karty na kilka osób zainteresowanych tą sprawą.

Ważne jest wykazanie się ucznia opanowaniem jazdy na rowerze, co powinno być zorganizowane w nieskomplikowany sposób, najlepiej w obrębie szkoły, przez wskazanie bądź zorganizowanie przez nauczyciela i uczniów odpowiedniego miejsca, zgodnie z planami przedstawianymi w książkach pomocniczych i czasopismach przedmiotowych. Zaleca się wykorzystywanie miasteczek ruchu drogowego.

Dopuszcza się do korzystania z publikowanych testów dla uczniów na temat przepisów ruchu drogowego jako jednego z elementów sprawdzianu, zaś wyniki tego testu należy traktować informacyjnie, w żadnym wypadku jako egzaminu. Uczeń może uzyskać kartę rowerową najwcześniej w wieku 10 lat, czyli w klasie czwartej. Może także później, w klasie piątej, szóstej ... do 18 roku życia.

Uczeń otrzymuje kartę rowerową (lub potem motorowerową) od dyrektora szkoły, podobnie jak świadectwo, zdobywając systematycznie wiadomości i umiejętności, które mogą być oceniane (tutaj także zaliczane), podobnie jak zadania i postępy uczniów w przedmiotach nauczania.

W rozumieniu Art. 109, ust. 4, p. 1 ww. ustawy, nauczycielem wychowania komunikacyjnego uprawnionym przez dyrektora szkoły, jest przede wszystkim nauczyciel przedmiotu technika z wykształceniem kierunkowym. W niewielu przypadkach zagadnienia wychowania komunikacyjnego w szkołach realizują, zgodnie z własnymi zainteresowaniami lub predyspozycjami, specjaliści innych przedmiotów nauczania, jak: wychowania fizycznego, matematyki, geografii. Dyrektor szkoły podejmuje wówczas decyzję o powierzeniu im tego dodatkowego obowiązku. Właśnie w ramach zajęć dydaktycznych z przedmiotu technika prowadzi się najczęściej w szkołach zajęcia związane z karta rowerową.

W odniesieniu do ucznia aby uzyskać kartę rowerową powinien on:
- ukończyć 10 lat,
- uczestniczyć aktywnie na zajęcia z wychowania komunikacyjnego,
- przystąpić do egzaminu kwalifikacyjnego,
- zebrać wszystkie podpisy w arkuszu zaliczeń i złożyć arkusz u nauczyciela wychowania komunikacyjnego.

link: Arkusz zaliczeń na kartę rowerową